fbpx

Hoe goed ben jij in multitasken? Vind je het leuk om te doen? En hoe werkt jouw brein eigenlijk tijdens het multitasken? Ik vind het heerlijk om te multitasken. Ik geniet er van wanneer ik dingen snel af krijg. Hoe het gebeurt interesseert me niet als het maar nuttig en snel is.

De vaatwasser inpakken, bij het pakken van het koffiekopje denk ik: ‘Oh ja, koffiebonen bijvullen en kopen’; ‘Even op ‘t boodschappenlijstje zetten’. En m’n mobiel komt tevoorschijn om het erop te zetten. ‘Ah een instagram reactie, even checken’. ‘Ohja, dat boek wil ik nog bestellen’. Oké en weer terug naar de vaatwasser en dan vraagt mijn vriend of ik nog gebeld ben door onze energieleverancier en wat de deal is geworden. En dat terwijl mijn zoontje van 12 maanden op de grond ligt te kwijlen, want zijn tanden komen door. Even weg poetsen en een dikke kus op z’n lieve bolle hoofd geven. Daarna belt mijn moeder, even bijkletsen en tussendoor de was opvouwen voordat ik naar mijn afspraak ga. Ik vond het altijd wel lekker om op een vrije dag zo door te huis te gaan. Lekker snel en productief. Dan ben ik nuttig bezig en lekker thuis. Mooie combi toch 🙂 Niet dus.

Dit kun jij ook niet

Ik was niet aan het multitasken. Sterker nog, dat kan ik helemaal niet. En jij ook niet! Echt niet! Het is bewezen dat onze hersenen niet zijn gemaakt om te multitasken. Wanneer je wisselt van taak hebben je hersenen 1,5 minuut nodig om te schakelen, zodat jij de volgende taak goed kunt uitvoeren. Met meer inhoudelijke taken, zoals op je werk, kan het 20 tot 25 minuten duren voordat je na het telefoontje weer volledig de aandacht bij je rapport hebt. Het gaat gewoon niet gelijk. Het voelt wel zo, maar ondertussen voer je de taken niet met volledige aandacht en dus niet goed uit. Je brein werkt als een soort computer, die werkt met elkaar opvolgende processen. Dus het ene komt na het andere. Je kunt een aantal dingen prima tegelijk, poepen en ademhalen gaat gelukkig prima samen. Maar wanneer je cognitieve taken (taken waar je over na moet denken) moet doen, haakt je brein af wanneer je het tegelijk gaat uitvoeren. Je brein krijgt er zelfs stress van! Dus hou d’r mee op!

“Volgens onderzoek van de Universiteit van Leeds maken we bovendien vier tot vijf keer zoveel fouten wanneer we multitasken”

Waarom kiezen belangrijk is

Wanneer ik het mega confronterend vond, was toen ik net moeder was geworden. Dan loop je rond met een super afhankelijk mensje. En mijn aandacht ging uit naar de bende op tafel, even snel leeg halen en even het nieuws opzetten en kijken. En tegelijk mijn mobiel checken. En shit man, ik moet nog de was doen en er komt zo visite! We rennen samen wel naar boven en smeer gelijk wat mascara op mijn wimpers. Mijn zoontje heeft mij het inzicht gegeven hoe slecht ‘mijn multitasken’ voor hem is. Hij vond er geen donder aan om te huishouden en mascara op te doen. Maar multitasken is ook slecht voor mij. Dus ik moest keuzes gaan maken. En laat ik daar nou het één en ander vanaf weten!

De Universiteit van Illinois concludeerde verder dat multitasken slecht is voor je creatieve denkprocessen en het maakt je gestrest”.

Wat doe jij vandaag niet tegelijk? Denk aan die 1,5 minuut. Dat is veel joh, en zonde van je spaarzame tijd!

Tips:

  • Spreek met jezelf af wat je nu WEL gaat doen en wat je NIET gaat doen en houd je daar ook aan. Tenzij de wereld vergaat, dan mag je best opspringen.
  • Zit op de bank zonder je mobiel naast je, dus zonder dat je word afgeleid door je mobiel. En kijk naar 1 programma. Gun die hersenpan wat rust.
  • Je gaat vaak multitasken omdat je tijdgebrek hebt. Blok in je (werk)agenda dus ook tijd in om even alleen te werken/chillen.

Vind je het maar knap lastig om keuzes te maken? Stap1 coaching helpt!